MENU

Reacties (0) Lifestyle & Tips

Sporten tijdens je zwangerschap, yes or no?

sporten tijdens zwangerschap

Was jij de altijd fanatieke (of minder fanatieke) sporter en ben je nu zwanger? Dan vraag je jezelf misschien af of je ook tijdens je zwangerschap nog kan sporten. En zo ja, welke sport is dan goed en welke sport juist niet? Deze vragen worden beantwoord in deze blog.

Wel of niet sporten tijdens je zwangerschap?

Heb jij jezelf ook weleens afgevraagd of sporten tijdens je zwangerschap wel verstandig is? Het is te begrijpen dat je denkt dat sporten te veel van je lichaam vraagt tijdens je zwangerschap. Echter is het juist erg goed om te sporten tijdens je zwangerschap. Dit kan namelijk helpen om eventuele klachten te voorkomen of te verminderen. Ook kan het sporten je slaap verbeteren en is bewezen dat vrouwen die tijdens hun zwangerschap sporten, makkelijker bevallen. Een advies voor zwangere vrouwen is om vijf dagen per week ongeveer 30 minuten matig intensief te sporten.

Tips voor het sporten tijdens je zwangerschap

Er zijn verschillende tips die in acht genomen kunnen worden wanneer je sport tijdens je zwangerschap:

  • Tip 1: Span je in zo’n mate in tijdens het sporten dat je nog wel een gesprek kunt voeren. Je hartslag mag wel wat sneller kloppen en je ademhaling wat sneller gaan maar vraag niet teveel van jezelf.
  • Tip 2: Zorg ervoor dat je stevige sportschoenen hebt en kleding waarin je makkelijk kunt bewegen, ook met je dikke buik.
  • Tip 3: Probeer niet te veel bewegingen te maken die veel van je lichaam vragen zoals springen.
  • Tip 4: Probeer alleen je schuine buikspieren te trainen en niet je rechte buikspieren. Wanneer je wel je rechte buikspieren zou trainen gaan de linker- en rechterhelft van elkaar wijken en dat is niet de bedoeling omdat ze dan ook zo blijven staan na je bevalling.
  • Tip 5: Probeer oververhitting te vermijden. Het is namelijk bewezen dat oververhitting een grotere kans op een miskraam met zich meebrengt.

Welke sporten zijn aan te raden tijdens je zwangerschap?

  • Aerobics
  •  Aquarobics (goede oefeningen voor het hart en de bloedsomloop)
  •  Badminton (wel rustiger aan doen)
  •  Fietsen
  •  Golfen
  •  Hardlopen (in matiger tempo)
  •  Joggen
  •  Krachttraining (tot ongeveer 7 maanden)
  •  Langlaufen
  •  Paardrijden (alleen aan het begin toegestaan)
  •  Volleyballen (wel rustiger aan doen)
  •  Wandelen
  •  Windsurfen
  •  Zeilen
  • Zwemmen

Welke sporten zijn af te raden tijdens je zwangerschap?

  • Basketbal (veel kans op vallen en stoten in je buik)
  • Duiken (duiken geeft te veel risico op afwijkingen voor je baby)
  • Hockey (teveel risico op slagen met de stick)
  • Parachute springen
  • Roeien (teveel belasting van de buikspieren)
  • Squash (erg belastend voor de gewrichten van de heupen)
  • Skiën (kans op vallen op de buik wordt te groot)
  • Tennissen (ook erg belastend voor de gewrichten van de heupen)

Waar moet je extra op letten met sporten tijdens je zwangerschap?

Uit dit blogartikel komt naar voren dat sporten tijdens je zwangerschap goed voor jou en je kindje is. Luister wel altijd goed naar je lichaam en accepteer het als je je een dag minder goed voelt om te sporten. Pak dan ook een dagje rust zodat je lichaam weer wat op adem kan komen.

Heb jij nog handige tips voor het sporten tijdens je zwangerschap?

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Email this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *